1) لوگو چیست و چه چیزی را نمایش می دهد ؟

قبل از اینکه طراحی یک لوگو رو شروع کنید ابتدا باید یک درک درست از اون داشته باشید و اینکه قراره چه چیزی رو اون به مخاطب بیان کنه و شما چه کاری باید انجام بدید . یک لوگو فقط یک علامت نیست ، یک لوگو نشان دهنده نام تجاری کسب و کار از طریق استفاده از شکل ، فونت ، رنگ و یا تصاویر است .

یک لوگو برای جلب اعتماد مفید هست یا به عبارتی شناخت و تحسین یک شرکت یا محصول و این مهم وظیفه ما طراحان لوگوست تا با طراحی آن بتونیم این کار رو به انجام برسونیم .

لوگو یا کاملا گرافیکی (نماد / آیکون) و یا از نام سازمان (علامت متمایز کننده یا wordmark) تشکیل شده. به طور معمول و رایج از لوگو برای نام یا نماد تجاری استفاده میکنند .

در آخر تعریف خود من از لوگو : لوگو تجسم اجسام و نمایش عقاید و افکار یا به عبارتی بهتر ، تجسم تصویر یک سازمان است .

 

2) دانستن اصول موثر در طراحی لوگو

خوب ! حالا که شما دیگه میدونید که لوگوها قراره چه کاری انجام بدن باید یاد بگیرین که یک لوگو چطور به یک لوگو بزرگ تبدیل میشه یا به عبارتی میخوام در این قسمت قوانین اساسی و اصول موثر طراحی لوگو ها رو توضیح بدم .

1. لوگو باید ساده باشد

طراحی آرم ساده باعث میشه این مجوز رو داشته باشیم که لوگو ما خیلی زود و آسان به رسمیت شناخته بشه و در ذهن مخاطب قرار بگیره .

2. لوگو باید به یاد ماندنی باشد

علاوه بر اصل ساده بودن ، لوگو باید در عین حفظ سادگی به یاد ماندنی بمونه تا یک لوگو مناسب داشته باشیم .

3. لوگو باید بی انتها باشد

تاثیر یک لوگو باید بی انتها و پایان ناپذیر باشه . باید ببینیم آیا لوگو ما تا 10 ، 20 یا 50 سال دیگه هم موثر و پایدار هست یا نیست ؟

4. لوگو باید همه کاره باشد

یک لوگو موثر باید امکان کار با انواع رسانه ها و برنامه های کاربردی رو داشته باشه به همین دلیل لوگو در قالب بردار درست میشه تا مطمئن باشیم که در هر مقیاس و اندازه ای از اون رو میتونیم داشته باشیم . همچنین در طراحی لوگو باید از یک رنگ استفاده کرد .

5. لوگو باید مناسب باشد

موقعیت یک لوگو بر اساس هدفی که ما داریم باید مناسب انتخاب بشه . به عنوان مثال اگر میخواهیم برای یک فروشگاه اسباب بازی های کودکان لوگو طراحی کنیم باید از فونت و طرح و رنگ های کودکانه مناسب بهره ببریم . در واقع این طرح برای یک شرکت حقوقی مناسب نخواهد بود .

 

3) موفقیت و شکست دیگران را بدانید

حالا که قواعد طراحی یک لوگو رو یادگرفتید به راحتی میتونید یک لوگوی خوب رو از بد تشخیص بدین و تفاوت اون ها رو بفهمید . حال باید بدونید چرا اون ها به موفقیت رسیدند و چه چیزی باعث شده تا اون لوگو خوب باشه .

به عنوان مثال به علامت نایک توجه کنید . این لوگو در سال 1971 تنها با 35 دلار توسط کارولین دیویدسون ساخته شد ولی هنوز هم این لوگو قوی ، موثر و به یادماندنی است بدون استفاده از رنگ و مقیاس پذیر . واقعا فوق العادست ! ساده و سریع و نشان دهنده بال معروف مجسمه الهه یونانی از پیروزی . نایک برای کسب و کار پوشاک ورزشی مناسب هست .

نایک تنها یکی از لوگوهای بسیار بزرگ هست و شما باید مارک های مشهور دیگر رو نیز ببینید و راز موفقیت اون رو بفهمید .

برای این مورد من سایت Logo Of The Day رو پیشنهاد میکنم .

لوگوهای نا موفق

همینطور شما میتونید لوگو های ناموفق رو نیز ببینید همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید . برخی از لوگو ها ذهنیت طراح رو مجسم میکنن در حالی که اون ذهنیت همیشگی و برای همه نیست (تصویر وسطی) و یا بعهضی از اون ها یک طراحی وسیع بد رو دارند همانند تصویر سمت راست .

 

4) ایجاد فرایند طراحی لوگو مخصوص خود

حالا که میدونیم لوگو چیه و چه قواعد و اصول طراحی داره و اینکه چه چیزی باعث میشه تا یک لوگو موفقیت آمیز بشه نهایتا میتونیم فرآیند طراحی لوگو را آغاز کنیم . این گام از هر 5 گام سخت تره و میتونم بگم میحث خود در خود است ! فرآیند طراحی لوگو هر فرد متفاوت است و تجربه عامل کلیدی در انتخاب و ایجاد فرآیند طراحی لوگو شما خواهد بود .

به طور خلاصه ، فرآیند طراحی لوگو ها معمولا متشکل از :

طراحی ابتدایی
تحقیق و ارائه تجسمات ذهنی
طرح کلی و ترسیمی
نمونه سازی (گام 5)
ارسال به مشتری برای بررسی
تجدید نظر و اضافه کرد آخرین نظریات
دادن فایل ها به مشتری و ارائه خدمات

 

5) یادگیری نرم افزار و کامل کردن ساخت لوگو

بعد از اینکه مراحل طراحی رو تهیه کردید باید اون رو ذخیره کنید . زمان خوبیه که تسلط خودتو رو روی نرم افزار شرکت ادوبی Illustrator افزایش بدید . اما به یاد داشته باشید که تنها و مستقیما توسط کامپیوتر نمیتونید یک لوگو بزنید و ابتدا باید یک ایده و طرح بکر رو داشته باشید .

پس از ارائه ایده و تئوری های که به ذهنتون میخوره میتونید توسط کامپیوتر شروع به دیجیتالی کردن لوگوی خودتون کنید . سپس اون رو به مشتری تحویل بدید و سپس پس از دریافت نظرات در اون تغییرات رو اعمال و نهایتا اون رو کامل کنید .

حال شما یک لوگو حرفه ای طراحی کرده اید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست